Projekt  "Międzypokoleniowe  nauczanie" w ramach programu Grundtvig

SPOTKANIA PROJEKTOWE
 

Spotkanie projektowe we Portugalii

    W dniach 18 – 24 lipca 2013 roku w ramach programu Grundtvig odbyło się czwarte spotkanie projektowe w którym uczestniczyły: Anna Żarów – koordynator programu, Małgorzata Żarów – tłumacz oraz Danuta Drałus i Jolanta Raźniewska-Burczak – uczestnicy.
    Wyjazd rozpoczął się od przelotu samolotem do Frankfurtu, a następnie Porto – drugiego pod względem wielkości miasta Portugalii, położonego w północnej części kraju nad rzeką Douro.
    W Porto, mieście wpisanym na listę światowego dziedzictwa UNESCO, zwiedziłyśmy Stare Miasto z pięknymi starymi budynkami, nabrzeże, gdzie obok starych rozwalających się budynków stoją pięknie odnowione kamieniczki. Zobaczyłyśmy piękne place, urokliwe uliczki, wspaniałe kościoły. Szczególnie spodobał nam się kościół Kleryków, jeden z pierwszych barokowych kościołów w Portugalii oraz znajdująca się na tyłach kościoła i mierząca 75,6 metrów Wieża Kleryków zbudowana głównie z granitu i marmuru.
    Braga, gdzie odbyło się spotkanie to jedno z najstarszych miast w Portugalii oraz jedno z najstarszych miast chrześcijańskich na świecie, w którym znajduje się ponad 30 budowli sakralnych, położone nad rzeką Este. Zwiedzając Bragę podziwiałyśmy jej bardzo zróżnicowaną architekturę – wzniesione w stylu włoskim pałace i świątynie sąsiadujące ze średniowiecznymi katedrami, ruinami rzymskich łaźni, mauretańskimi fasadami i nowoczesną zabudową w postaci biurowców i sklepów.
    W trakcie spotkania uczestnicy zaprezentowali przygotowane materiały pokazujące jakiego rodzaje formy wspierania rodziców w wychowywaniu dzieci są stosowane w poszczególnych krajach. Odbyła się dyskusja nad tematem i terminem kolejnego spotkania w Trabzon w Turcji. Po obejrzeniu wszystkich prezentacji, gospodarze pokazali nam szkołę i wyjaśniali funkcjonowanie systemu edukacji w Portugalii. Uczestnicy spotkania, będący w dużej części nauczycielami wymieniali się informacjami na temat podobieństw i różnic w edukacji naszych krajów.
    Po spotkaniu pojechaliśmy autokarem do Guimarães, pierwszej stolicy Portugalii, zwanego kolebką Portugali, ponieważ urodził się tu pierwszy król Portugalii Alfons I. Zachwyciło nas historyczne centrum miasta – w 2001 roku wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO – skupisko placów i wąskich, brukowanych uliczek. Podziwialiśmy średniowieczne kościoły i klasztory – m.in. Kościół Matki Boskiej Oliwnej (Igreja de Nossa Senhora da Oliviera) oraz pełniący dziś także funkcję ratusza Klasztor św. Klary (Convento de Santa Clara). Na północnych obrzeżach Starego Miasta obejrzeliśmy zamek wzniesiony w X wieku. Zamek, pierwszą siedzibę portugalskich królów oraz Kaplicę św. Michała (Capela de São Miguel) oraz pałac książęcy (Paço dos Duques de Bragança).
    Mieliśmy okazję zobaczyć kilka wspaniałych sanktuariów: Matki Bożej z Sameiro, które 15 maja 1982 roku odwiedził papież Jan Paweł II, oraz kościół Bom Jesus, górujący na wzgórzu nad Bragą, a także klasztor benedyktyński położony w parafii Mire de Tibaes. Podziwialiśmy barokowe konstrukcje: piękne kapliczki, ogrody, fontanny, schody, tarasy ozdobione wspaniałymi figurami, które przedstawiają stacje Drogi Krzyżowej. Odwiedziliśmy także Kaplicę Cudów, w której zgromadzone są dary składane przez pielgrzymów. Spróbowaliśmy jazdy zabytkową kolejką hydrauliczną.
    Ukoronowaniem pobytu w Portugalii była wizyta nad Atlantykiem w Povoa de Varzim, gdzie podziwiałyśmy olbrzymie fale i plażę pełną drobnych kamyczków zamiast piasku.
   

   
   
     
   
 
 
< Wstecz