Projekt  "Międzypokoleniowe  nauczanie" w ramach programu Grundtvig

SPOTKANIA PROJEKTOWE DZIAŁANIA
 
W ramach koordynowanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji programu „Uczenie się przez całe życie” Grundtvig, nasze stowarzyszenie będzie realizować w latach 2012/2014 projekt „Międzypokoleniowe nauczanie”. W projekcie uczestniczą organizacje edukacyjne dla dorosłych z kilku krajów europejskich: Rumunii, Grecji, Portugalii, Turcji, Włoch, Węgier i Polski.

 

Rok 2012 jako Europejski Rok Aktywnego Starzenia się jest okazją do zachęcania osób starszych do zdrowego i aktywnego stylu życia i inwestowania w rozwój umiejętności. Partnerzy projektu zdając sobie z tego sprawę, będą poszukiwać praktyczne sposoby wzmacniania integracyjnego rodzinnego nauczania poprzez rozwój zawodowy.

Poprzez ten projekt chcemy wpłynąć na efekty rodzinnej edukacji. Promowanie społecznego zaangażowania wśród seniorów poprzez wolontariat i edukację stwarza większe społeczne wsparcie dla rozwoju różnych modeli międzypokoleniowego rodzinnego nauczania. Międzypokoleniowe nauczanie (Intergenerational Learning – IL) obejmuje sposób, w jaki ludzie w różnym wieku mogą się uczyć razem i od siebie nawzajem. IL jest ważnym elementem nauki przez całe życie, gdzie pokolenia pracują razem nad zdobywaniem umiejętności, wartości i wiedzy. Międzypokoleniowa praktyka jest integracyjna, opiera się na pozytywnych zasobach, jakie młodsze i starsze pokolenia mogą zaoferować sobie nawzajem i swojemu otoczeniu.

Ludzie, którzy uczą się przez całe życie często są zdrowsi, szczęśliwsi i bardziej angażują się w życie społeczeństwa. Uczestnicy zajęć rodzinnych mogą odkryć nowe zainteresowania, talenty i umiejętności, które mogą dalej rozwijać. Badania dowodzą, że rodzinne uczenie się może mieć pozytywny wpływ na komunikację i funkcjonowanie rodziny. Rodzice potrafią wspierać swoje dzieci w większym stopniu. Zyskują też na nawiązywaniu nowych znajomości i rozwijaniu sieci wsparcia, oraz czują się zmotywowani do podejmowania dalszej edukacji.

W ramach projektu będziemy organizować zajęcia w formie różnorodnych warsztatów, czerpiąc z różnych aspektów życia , w tym historii, kuchni, rozrywki, środowiska domowego i pracy – w aspekcie międzypokoleniowym.

Myśląc o tym w jaki sposób dorośli mogą podjąć kolejny krok ku edukacji, poprzez nasze partnerstwo pomożemy rodzinom odkryć nowe możliwości edukacji, pokażemy im, że nauka może być przyjemnym i pozytywnym doświadczeniem.

Głównym celem projektu jest stworzenie narzędzi dla edukatorów i sieci szkoleniowców, oraz ćwiczenie kreatywnych metod. Szczegółowe cele to:

- dzielenie się informacjami i pomysłami na temat rodzinnej edukacji i idei rodzinnego nauczania wobec nauki przez całe życie

- opracowywanie różnych modeli międzypokoleniowego rodzinnego nauczania, z wykorzystaniem różnych metod edukacyjnych

- zdobywanie wiedzy o współpracy z dysfunkcyjnymi rodzinami

- rozwijanie pomysłów na programy i materiały do IFL

- walka z wyizolowaniem starszych osób poprzez umożliwianie im podjęcia aktywnej roli w społeczności

Powstanie przewodnik z przykładami pozytywnych praktyk w integracyjnym rodzinnym nauczaniu i modelami IFL.

Uczestnicy projektu wezmą udział w zajęciach na temat komunikacji i rozwiązywania konfliktów w rodzinie, tańca, gier, tradycyjnej muzyki, historii rodzinnych, rękodzieła.

Jako metody będą stosowane: prezentacje z dyskusją, warsztaty w różnych miejscach, w tym na powietrzu, aktywny wkład uczestników, zajęcia w muzeum. Uczestnicy będą rozwijać komunikatywność i pewność siebie. Metody będą oparte na pracy zespołowej.

Celem naszego projektu jest promocja lepszej społecznej spójności i międzypokoleniowej solidarności.

Uczestnicy projektu będą mieć możliwość kontaktu z różnymi organizacjami edukacyjnymi, które również pracują z rodzinami w różnych krajach Europy, zdobędą doświadczenie w pracy przy europejskich projektach, polepszą podstawowe zdolności informatyczno-komunikacyjne, będą aktywnie uczestniczyć w międzynarodowych zajęciach, poszerzą swoją wiedzę z zakresu życia społecznego i kulturalnego krajów partnerskich, polepszą swoje umiejętności komunikacji w języku angielskim.

Wszystkie organizacje będą w równym stopniu zaangażowane w działania projektowe. W trakcie projektu zrealizujemy wiele produktów, takich jak: ankieta, raporty, seminaria, newslettery, strona internetowa, grupa na Facebooku, logo, broszury.

W zajęciach mogą brać udział osoby dorosłe, zainteresowane poprawą jakości życia rodzinnego. Tematyka i harmonogram zajęć będzie udostępniona na stronie stowarzyszenia w październiku 2012.